« Tornar a la web de la Biblioteca Francesc Ferrer i Guàrdia

Servei de Biblioteques - Diputació de Girona

Imprimir

Mestres Quadreny al club o com començar la casa per la teulada

Aquesta és la primera entrada al bloc dedicada a Josep Maria Mestres Quadreny i la seva obra. La lectura que hem escollit d'aquest autor: Pensar i fer música, (Proa, 2000), surt una mica del que és habitual al club però creiem que no podem desaprofitar l'oportunitat de conèixer aquest compositor, referent de la música contemporània del país. És cert que la majoria de nosaltres no tenim una cultura musical sòlida i molts fragments del llibre esdevenen incomprensibles. A més a més, introduir-nos en aquest món de la mà d'un mestre que justament el que fa és trencar esquemes és com començar la casa per la teulada, cosa, d'altra banda, perfectament possible. Per això, anirem dosificant la informació a veure si a través del bloc podem ajudar a entendre millor aquest entorn creatiu. Encara que només sigui per arribar a comprendre una idea com la que trobem a la pàgina 48 en relació a Varèse i la seva creació Déserts:  "Val la pena notar que aquestes intercalacions, enlloc d'interrompre el discurs musical, el que fan és refermar-lo, gràcies a la manera magistral com estan fets els enllaços entre el so enregistrat i la realització intrumental, que en alguns moments passa desapercebuda per a l'auditor, que és transportat alternativament, amb aquests canvis, entre el món terrenal i el centre de l'univers"

Molta de la informació que us aniré penjat ens l'han proporcionada els musictecaris, bibliotecaris musicals de primera categoria que podeu trobar a l'AMPLI, un dels millors blocs musicals del planeta. Els ho agraïm de debò.

Començarem amb una introducció al compositor a través de dos documents: el seu currículum a la web de l'Associació Catalana de Compositors i un text que ens ha fet arribar l'Albert sobre el seu pare de l'exposició De Cop de poma a Trànsit boreal de la que ja vam parlar en un post anterior.

Josep Maria Mestres i Quadreny va néixer a Manresa l'any 1929 i va estudiar Ciències a la Universitat de Barcelona i composició amb C. Taltabull. La seva música es distingeix per un esperit de renovació permanent del llenguatge i per la incorporació de noves tècniques tant a la pròpia composició com a l'ús dels instruments. El seu camp d'exploració és molt ampli i comprèn des d'obres interpretades únicament pel públic (Self Service) fins a obres compostes amb ordinador (ibámla). Ha col•laborat amb artistes plàstics com Miró, Tàpies, Villèlia i T. Codina. Ha fet música incidental per a teatre i cinema i, amb Joan Brossa, diverses obres de teatre musical, ballet i òpera. L'any 1952 es va integrar al Cercle Manuel de Falla, el 1960 va fundar Música Oberta al si del Club 49 per a la difusió de la nova música; el 1968 va fundar el Conjunt Català de Música Contemporània, el 1973 el Laboratori de Música Electroacústica Phonos i el 1976 el Grup Instrumental Català, juntament amb Carles Santos. Ha participat com a docent en els Cursos de Nova Música de Darmstadt, ha col•laborat a Testimonium de Jerusalem i ha estat invitat al Curs Llatinoamericà de Música Contemporània, al Brasil. Actualment és membre de la Comissió Delegada del Patronat de la Fundació Miró, de la Junta Rectora de l'Orquestra Ciutat de Barcelona i de la Comissió de Relacions Culturals del Centre d'Estudis Catalans de la Universitat de París (Sorbona). És, a més, director de la col•lecció de llibres Música d'avui, i president de la Fundació Phonos.

Associació Catalana de Compositors

 

Sobre Mestres Quadreny

Vivim en un món obsedit per les taxonomies, les categories i les divisions. Les ciències musicals, la crítica i la musicografia del nostre país tampoc no s’escapen d’aquesta obsessió i, així, encara avui, al davant d’un clàssic de l’avantguarda com ho és el compositor manresà Josep Maria Mestres Quadreny (1929), totes aquestes disciplines mostren una actitud esbiaixada i molt parcial de la seva múltiple i variada proposta creativa. Costa de comprendre com és que aquest compositor encara no ocupa un espai més central ni rep el reconeixement que mereix en l’actual ara i aquí.
(...)
Josep Maria Mestres Quadreny (Manresa, 1929) és, sense cap mena de dubte, un dels compositors més prolífics i interessants de l’actual panorama musical europeu.
(...)
L’intent de vincular l’art musical amb la resta de manifestacions artístiques ha estat una de les preocupacions més constants en l’obra de Mestres Quadreny. Així, el 1961, conjuntament amb Joan Miró, Joan brossa, Antoni Tàpies i Moisès Villèlia, realitzà Cop de poma, obra pluridisciplinària en la qual les diferents voluntats expressives es fusionen en una sola unitat.

Oriol Pérez i Treviño: “Josep Maria Mestres Quadreny i l’esperit català”. Al catàleg d’exposició Josep M. Mestres Quadreny. De Cop de poma a Trànsit boreal. Música, art, ciència i pensament.

 

I una primera aproximació a la música de Mestres Quadreny. Dins de la web de l'xtec.cat.

Duo Vela

Comparteix aquesta informació:
Comparteix a Twitter Comparteix a Facebook Delicious Comparteix per e-mail Imprimir

Comentaris

Escriu el teu comentari

simple_captcha.jpg
(escriviu el codi de la imatge)

Llicència Els continguts d’aquesta publicació estan subjectes a una llicència de Reconeixement - No comercial - Compartir 3.0 de Creative Commons.
Se’n permet còpia, distribució i comunicació pública sense ús comercial, sempre que se’n citi l’autoria i la distribució de les possibles obres derivades i es faci amb una llicència igual a la que regula l’obra original. La llicència completa es pot consultar a: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/