« Tornar a la web de la Biblioteca Francesc Ferrer i Guàrdia

Servei de Biblioteques - Diputació de Girona

Imprimir

Los Enamoramientos

Continuem amb les vostres recomanacions literàries. Aquesta vegada la proposta ens arriba de la Montse Fernández.

Javier Marías. Los Enamoramientos. Alfaguara, 2011

Considerat el millor llibre de l’any 2011 al suplement Babelia del diari El País.


Los Enamoramientos és una novel•la d’amor? Una lloança a l’enamorament?

Sí, todos somos remedos de gente que casi nunca hemos conocido, gente que no se acercó o pasó de largo en la vida de quienes ahora queremos, o que sí se detuvo pero se cansó al cabo del tiempo y desapareció sin dejar rastro o sólo la polvareda de sus pies huyendo, o que se les murió a esos que amamos causándoles mortal herida que casi siempre acaba cerrándose. No podemos pretender ser los primeros, o los preferidos, sólo somos lo que está disponible, los restos, las sobras, los supervivientes, los que van quedando, los saldos, y es con eso poco noble con lo que se erigen los más grandes amores y se fundan las mejores familias, de eso provenimos todos, producto de la casualidad y el conformismo, de los descartes y las timideces y los fracasos ajenos, y aun así daríamos cualquier cosa por seguir junto a quien rescatamos un día de un desván o una almoneda, o nos tocó en suerte a los naipes o nos recogió de los desperdicios; inverosímilmente logramos convencernos de nuestros azarosos enamoramientos, y son muchos los que creen ver la mano del destino en lo que no es más que una rifa de pueblo cuando ya agoniza el verano.


Los Enamoramientos és una novel•la que segueix el fil conductor que descobríem en un dels llibres anteriors de Javier Marías: Corazón tan Blanco (Anagrama, 1993). Aquesta última és una novel•la més circular, amb repeticions de fragments en diferents parts del text. Com si per situacions similars i de la boca de diferents personatges fos vàlida la mateixa idea, com si, en el fons, tot acabés essent el mateix.

A veces tengo la sensación de que nada de lo que sucede sucede, porque nada sucede sin interrupción, nada perdura, ni persevera ni se recuerda incesantemente, y hasta la más monótona y rutinaria de las existencias se va anulando y negando a sí misma en su aparente repetición hasta que nada es nada ni nadie es nadie que fueran antes, y la débil rueda del mundo es empujada por desmemoriados que oyen y ven y saben lo que no se dice ni tiene lugar ni es cognoscible ni comprobable. Lo que se da es idéntico a lo que no se da, lo que descartamos o dejamos pasar idéntico a lo que tomamos o asimos, lo que experimentamos idéntico a lo que no probamos, y sin embargo nos va la vida y se nos va la vida en escoger y rechazar y seleccionar, en trazar una línea que separe esas cosas que son idénticas y haga de nuestra historia una historia única que recordemos y pueda contarse. Volcamos toda nuestra inteligencia y nuestros sentidos en discernir lo que será nivelado, o ya lo está, y por eso estamos llenos de arrepentimientos y de ocasiones perdidas, de confirmaciones y reafirmaciones y ocasiones aprovechadas, cuando lo cierto es que nada se afirma y todo se va perdiendo. O acaso es que nunca hubo nada.

El dos textos giren al voltant dels mateixos temes: l’enamorament, l’amor, la impunitat, el silenci, els morts. Això últim d’una intensitat molt poderosa a Los Enamoramientos. La narració, comença amb un assassinat, que permet que María, la protagonista, bona observadora, analitzi tots els sentiments de genera aquest crim a les persones que es queden i que tenien relació amb el mort. El text camina des de l’acció a la reflexió. La mirada de Marías es poc generosa amb el gènere humà, en el sentit que se submergeix en els personatges i sap treure a la llum aquella porqueria que amaguen sota la seva estora interior. A vegades la lectura se’ns pot tornar poc còmoda però tirem endavant perquè se’ns revela autèntica. I perquè Marías és un gran narrador.

Aquí el teniu explicant el procés de creació de la novel·la, amb els dubtes i inseguretats que això suposa.

Papeles perdidos

Comparteix aquesta informació:
Comparteix a Twitter Comparteix a Facebook Delicious Comparteix per e-mail Imprimir

Comentaris

Escriu el teu comentari

simple_captcha.jpg
(escriviu el codi de la imatge)

Llicència Els continguts d’aquesta publicació estan subjectes a una llicència de Reconeixement - No comercial - Compartir 3.0 de Creative Commons.
Se’n permet còpia, distribució i comunicació pública sense ús comercial, sempre que se’n citi l’autoria i la distribució de les possibles obres derivades i es faci amb una llicència igual a la que regula l’obra original. La llicència completa es pot consultar a: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/