Llibres i companyia

Som d'aquell 20 % de la població que llegeix més de 10 llibres l'any.

Els clubs de lectura infantils, el primer graó: aprendre a ser crítics

A Roses fem el club de lectura infantil i juvenil des de fa 5 anys. El que va començar amb una hora del conte per “als que ja són més grandets” s’ha anat convertint cap als Joves lectors, un espai on, a partir d’una lectura proposada, els nens i nenes d’entre 7 i 9 anys (aquest últim curs també els de 6 i 7 anys) participen en un seguit d’activitats relacionades amb la lectura.

L’opinió i el punt de vista dels usuaris la captem, de moment, amb els seus comentaris o comportaments una vegada exposats els exemplars que entre totes les biblioteques ens envieu. És llavors que comença el comptagotes de pares, mares i nens que vénen a buscar el llibre. Els assidus ja coneixen el funcionament i s’esperen a fer el préstec al final o quedar-se el llibre fins el darrer dia per així poder-lo repassar; n’hi ha que directament vénen a apuntar-se al “concurs”, d’altres que entre setmana vénen a fer-nos preguntes enrevessades sobre els personatges o l’argument, per intentar anticipar-se o descobrir algun dels jocs que els proposarem i, malauradament, alguns volen llegir-se el llibre però no participar a l’activitat. Aquests comportaments fan qüestionar-nos si els participants entenen ben bé l’objectiu de l’activitat, tot i així, creiem en un enfocament més lúdic de l’activitat, ja que, des de la biblioteca, els objectius són clars: gaudir de la lectura, assimilar-la, ser capaç de reflexionar i ser crítics i, finalment, tenir més ganes de llegir noves propostes.

Per aconseguir aquests 4 objectius, el club de lectura consta de 3 parts:

  • la primera és la individual, la més reflexiva, dedicada a la crítica
  • la segona part es dedica a diferents aspectes de llibre: argument, personatges, temàtiques relacionades, etc. I és on els participants s’ho passen més bé. S’acostuma a treballar amb dos o tres grups i hi ha un sistema de puntuació, la qual cosa motiva molt els participants. Tot i que no hi ha mai un premi, procurem que tots marxin amb un llibre per llegir a casa, això sí.
  • Finalment, la darrera part de l’activitat es dedica a potenciar la lectura amb la presentació de llibres relacionats, ja sigui la segona part del llibre llegit, altres títols de la col·lecció, més títols de l’autor, llibres de la mateixa temàtica, etc. El que es podria dir una bibliografia relacionada.

Mes rere mes treballem perquè això sigui possible amb la tria del llibre i les activitats. Inevitablement dediquem moltes hores a la preparació de la segona part del club de lectura, perquè sabem que és el moment que els nens i nenes s’animen i participen més. Tanmateix, la part crítica i reflexiva és sempre la més difícil d’aconseguir; som conscients que per als nens i nenes d’aquesta edat no és fàcil allunyar-se de la història i fer una valoració crítica; per això els donem eines per fer-ho més fàcil i si més no, aconseguim que es plantegin diversos aspectes de la història. La valoració es fa a dos nivells; primer un de concret a través de pissarretes individuals on cada participant valora aspectes concrets de la novel·la, per exemple: les il·lustracions; i, a continuació, cada participant, en base al resultat del nivell anterior i de la seva visió particular, fa una valoració global del llibre que expressa amb una bola de plastilina d’un color determinat.

Tot i la nostra insistència en la crítica i valoració del llibre, molts d’ells valoren més positivament la part lúdica, cosa que personalment entenc perfectament. Valorar, reflexionar sobre un llibre no és una tasca fàcil; requereix experiència, i, si a més es vol ser crític, cal molta lectura prèvia. Fins i tot als adults sovint ens falten eines o arguments per a la crítica.

Tanmateix, el nostre objectiu per al club de lectura dels Joves lectors està cobert si aconseguim un primer nivell: que els lectors es plantegin la reflexió, que sàpiguen que abans de dir si un llibre els ha agradat o no, s’ha de plantejar més d’un aspecte, i s’adonin, també, que si han llegit molts llibres podran establir més comparacions, i a partir d’aquestes dir quin els ha agradat més. Donar als nens i nenes eines d’aquest tipus des d’un punt de vista lúdic és apostar pel foment i el gaudi de la lectura en els infants i joves, un dels nostres objectius prioritaris. Nivells més elevats en la valoració i la crítica dels llibres vindran més tard; sabem que estem ajudant a crear lectors que si de ben petits comencen i des de la biblioteca en podem fer un bon seguiment amb activitats com les explicades i amb recomanacions, els acompanyarem perquè de grans siguin grans lectors interessats en la crítica i en participar i gaudir dels clubs de lectura d’adults.

Glòria Puigdevall, Biblioteca Jaume Vicens Vives de Roses

 

Comparteix aquesta informació:
Comparteix a Twitter Comparteix a Facebook Delicious Comparteix per e-mail Imprimir

Comentaris

Escriu el teu comentari

Nosaltres som d'aquell 20 % de la població que llegeix més de 10 llibres l'any.

Llibres i Companyia

Nosaltres som dels que apaguen la tele per obrir un llibre.

Llibres i Companyia

Nosaltres som dels que ens adormim amb un llibre a la tauleta.

Llibres i Companyia

Nosaltres som dels que es connecten a les xarxes per pescar llibres, i per opinar.

Llibres i Companyia

Nosaltres som dels que entrem a les llibreries quan no és Sant Jordi ni Nadal.

Llibres i Companyia

Nosaltres som dels que llegim mentre posem els canelons al forn i els nens a la banyera, o mentre posem els canelons a la banyera i els nens al forn.

Llibres i Companyia