Jaume Cabré. Fra Junoy o l'agonia dels sons
“El convent és la repressió dels sentits” i ”Aquí a la vida es ve a dubtar” són dues de les frases que més van cridar l’atenció dels participants al primer club de lectura dedicat a Jaume Cabré, on es va comentar la novel·
La trobada va començar com és habitual amb una introducció d’Alfons Brosel a la vida i l’obra de Jaume Cabré, recent Premi Nacional de les Lletres Catalanes. Aquesta introducció va servir per donar el tret de sortida a les opinions i punts de vista dels participants al club.
La mortificació de la carn per enfortir l’esperit, la negació dels plaers més nimis i l’oferiment de tot aquest patiment, gratuït la majoria de les vegades, a Déu formen part de la vida i són la raó de ser de les monges del Convent de
El misticisme pur pressuposa doncs una llibertat individual que cap dels protagonistes de la novel·la no té: ni Fra Junoy, abandonat a la seva sort a causa del seu amor a la música, ni les novícies, que entren al convent enganyades per les circumstàncies, l’entorn i unes vanes promeses de vida espiritual que no es compliran mai, com la mestra de novícies que aspira a convertir-se en abadessa, o la pròpia abadessa que viu enterrada en vida a causa d’un desengany de joventut. Per tant la llibertat és absent de les parets del convent i dels cors dels qui l’habiten i és d’aquesta manera com s’enrareix i es distorsiona l’objectiu final de la vida contemplativa que ha de ser la comunió absoluta amb Déu.
L’absència de llibertat provoca, d’altra banda, el desenvolupament de les debilitats humanes: l’enveja i el desig de poder campen per les seves al llarg de tota la novel·la, representades sobretot pel bisbe i la pròpia abadessa que no dubten a usar tota la seva autoritat per mantenir i reforça la seva postura i la seva posició. La caritat i la compassió són lluny d’aquests personatges que fascinats per la seva parcel·la de poder practiquen la hipocresia més crua i la demagogia més evident per subjectar, i subjugar, les ànimes que tenen al seu càrrec.
La resta de personatges són simples peons a les seves mans, Fra Junoy, les novícies,… intenten saltar els murs del convent (finalment tots ho aconseguiran però a un preu extremadament alt) amb les eines de que disposen: la paraula en el cas del frare, l’amor i l’amistat en el cas de les noies. Però en el fons el triomf és de la jeràrquia, que no de Déu això ho deixa molt clar Cabré, i dels seus símbols, el bisbe i l’abadessa, que no saben i ni tan sols sospiten que en el fons són víctimes d’ells mateixos.